Social- og handicappolitik

Vi konservative ønsker at sikre borgere med handikap og byens udsattes borgere, deres retssikkerhed, deres frie valg og et værdigt liv i København på lige fod med alle andre.

En stemme på mig og Det Konservative Folkeparti til Regions- og Kommunalvalget i 2021 er en stemme på:

København vil gerne være en forgangs by på så mange områder, men måden vi hjælper og støtter vores borgere med handicap og funktionsnedsættelser i hverdagen er bare ikke god nok.

Grundlæggende handler det om at hjælpe og skabe muligheder indenfor de nuværende rammer, dvs. at forbedre, forenkle og forny måde at gøre tingene på, i forhold til i dag.

Vi konservative foreslår en række tiltag til at forbedre og styrke borgernes rettigheder på området:

• Visitation- og udredningsgaranti
  • Styrke fagligheden og den borgernære kontakt
  • Frit valg, pengene følger borgerne

Vi ønsker frit valg til borgere med handikap imellem offentlige og private støtteordninger. Visitation tæt på borgerne, sagsbehandlerne skal have færre borgere, så de har mulighed for at gå i dybden med de udfordringer som borgerne med handikap har.

Ret til at bo i eget hjem eller frit vælge det rigtige bosted

Boliger til borgere med handikap skal tage afsæt i de faktiske behov som borgeren har. Det vil sige, at de skal være tidssvarende og af en størrelse så man har plads både til personlig bistand, hjælpemidler og til at have gæster.

Vi konservative ønsker borgere med handikap skal kunne bo i eget hjem med støtte fra personlige hjælpere og de skal kunne deltage i hverdagslivet på lige fod med andre borgere. Det vil sige, at man skal kunne tage til arrangementer og på ferie.

Borgere med handikap der bor på privat drevne institutioner og bosteder skal kunne forblive i deres bolig. Vi støtter ikke at man bliver tvunget ud i et boligskift på grund af at virksomhedsstrukturen skal ændres. Vi mener, at de mange penge der skal bruges på at implementere denne nye regel er bedst brugt hos borgerne og ikke på unødvendig omorganisering.

Vi konservative tror på at borgerene med handikap selv kan vurdere hvilket tilbud der egner sig bedt til at varetage deres behov og skal derfor frit kunne vælge imellem et offentligt og privat tilbud. Særligt socialområdet vil blive hårdt ramt med de nye regler for private udbydere.
At nedlægge det private giver ikke nødvendigvis højere kvalitet i de offentlige tilbud. Det giver bare mindre valgfrihed.

Normeringerne skal afspejle det reelle behov

Normeringerne på kommunens institutioner for borgere med handikap eller psykisk syge skal øges. Mange borgere er blevet mere plejekrævende, før at borgerne flytter på institution og normeringerne skal afspejle den udvikling.

Vi mener at voksen handikapområdet og den sociale hjemmepleje ligger bedst og mest naturligt hos sundhedsforvaltningen, hvor antallet af medarbejdere med en sundhedsfaglig baggrund er større. Man kan passende bruge de mange penge der er tiltænkt som udgift i forbindelse med nedlæggelse af de private tilbud, til at øge kvaliteten hos de offentlige, i stedet for unødig administration og omstrukturering.

Stofafhængige skal sikres straks behandling

Vi konservative ønsker stofafhængige skal sikres deres lovbestemte frit valgs ordning og at de skal have mulighed for at komme i straks behandling i langt større udstrækning end hvad der er tilfældet i dag.

Da en stor del af behandlingsinstitutionerne er privat drevne, frygter vi en nedgang i tilbud til denne gruppe borgere. Derved er vi tilbage til 90’ernes misbrugspolitik der gjorde de mest udsatte stavnsbundne til meget entydige tilbud og ingen mulighed for at vælge selv.

Vi konservative ønsker Det Psykiatriske udrykningsteam skal køre i døgndrift.

Skæve boliger og bydelslegepladser for alle

Vi konservative ønsker, at Københavns kommune får mulighed for at bygge flere skæve boliger til udsatte grupper. Vi vil fortsat kæmpe for at øge vores antal af byggegrunde. Boligerne skal afspejle at hjemløse har meget forskellige behov og udfordringer.

Vi ønsker at kommunen opprioriterer inklusionen af handicap- og kørestolsvenlige fritidsaktiviteter på legepladser, havnebade, grønne områder og idrætsanlæg, så alle borgere kan deltage sammen og mødes rundt omkring i hele byen.